Van vrijdag 12 tot en met maandag 15 juli 2019 ben ik op een wel heel bijzondere citytrip geweest en dit heeft twee redenen. Ten eerst was mijn reisgezelschap namelijk mijn moeder. Deze trip was een grote moederdag verrassing, want ik vond het tijd dat we eens een weekendje met ons tweeën er tussenuit gingen. De tweede reden was de bestemming, namelijk Bratislava, de hoofdstad van Slowakije. Niet de eerste stad die je bedenkt als bestemming voor een weekendje weg.

Mam en ik op ons dakterras met achter ons een mooi uitzicht over de Donau en het bos dat daaraan grenst.
Mam en ik op ‘ons’ dakterras

Dag 1; een mooie start van ons moeder-dochter weekend

Pap heeft ons naar vliegveld Eindhoven gebracht en daar waren we ruim op tijd voor onze 🛫 vlucht naar Bratislava, Slowakije. Na een aantal weken droogte was er voor vandaag en morgen aardig wat regen voorspelt. Goed voor mijn moestuin 🌱, maar een beetje jammer voor ons weekendje. Maarrr, toen deze twee zonnetjes 🌞🌞 landde op Bratislava, was er geen wolkje meer aan de lucht. We hebben ons huurautootje, een Skoda citygo, opgehaald en genavigeerd naar hotel River view residence Bratislava. En wow, wat een toplocatie! Best wel hoog gelegen én met uitzicht over de Donau. We zitten op de 3e verdieping en hebben een dakterras waar je met gemak een feest voor 30 man kan organiseren. We missen er nog 28… Hier hebben we genoten van een knabbeltje en een drankje en daarna zijn we richting het oude stadscentrum gelopen. De eerste indruk is zeer positief. Alles schoon, mooie gebouwen, gezellige terrasjes en heerlijk eten en drinken. Nou, laat dat weekend nog maar ff duren 😄

In de straat van het hotel waar ik verbleef lag ook kasteel Bratislava, dat erg mooi verlicht was in de avond.
Bij het uitlopen vanuit het hotel werden we op dit uitzicht getrakteerd, Kasteel Bratislava

Dag 2 in Bratislava

We zijn begonnen met een lekker ontbijtje met uitzicht en met kat 🐈, gezellig! Om 11:00 startte de Free walking Tour Bratislava. De 🌂 paraplu maar mee, want de weersvoorspellingen waren niet al te positief. We starten met een waterig zonnetje 🌞 gevolgd door regen, droog, regen, droog enz. Al met al viel het weer reuze mee, al waren we blij met de 🌂. De tour door de stad was erg interessant en de stad vond ik erg mooi. Veel mooie gebouwen, vaak in pastel kleuren. Een aantal grappige standbeelden en overal was het schoon. Na de 2,5 durende stadswandeling was het tijd voor een hapje en drankje bij Flagship restaurant. Hier bestellen we een Slowaakse cola (kofola) en een lokaal gerecht voor twee personen dat uit drie lekkernijen bestaat. Zuurkool, een soort mini gnochi en een soort ravioli. Allemaal met veel kaas en om je vingers bij af te likken. We kregen het niet eens op!

Moe en voldaan keren we terug naar ons hotel boven op de berg. Onderweg staat er nog een kasteel in de weg, waar we dan ook nog even een kijkje nemen. We pakken de huurauto 🚙 en rijden verder naar hotel Hostinec Skulec waar we twee nachten verblijven. Het laatste stuk gaat over kronkelige weggetjes, door de bossen en door velden. We komen aan in een dorpje (Visnove) met 10 huizen, een kerk en een stationnetje… recht voor ons hotel! En er rijden nog treinen ook! Nog geen 10 meter voor het terras van het hotel rijden de treinen voorbij. Hadden we dat geweten, waren we met de trein gekomen 😂

De tuin van het hotel kijkt uit over een riviertje met daarachter bergen, heerlijk zitten hier.
De tuin van het hotel, super mooi en relaxt zitten daar!

De laatste dag in Bratislava

En ook dag drie zit er alweer op. Na een prachtige zonsondergang gisteravond, die de ruïne van Cachice een gouden gloed gaf, hebben we heerlijk geslapen. Vanochtend een goed verzorgd ontbijt gehad, met veel te veel van het goede. Daarna hebben we in twee relaxstoelen hier in de tuin gezeten, fijn aan een kabbelend beekje met veel fluitende vogeltjes. Hier hebben we de dorpse taferelen van Visnove aanschouwt. Of in ieder geval aangehoord. Spelende kinderen, een omroep auto die het laatste nieuws kwam verkondigen (let op, er zijn toeristen beland in ons dorp….), wandelaars, een bijbelverkoper, veel mountainbikers en natuurlijk op zijn tijd een trein. Hier stapten nog verrassend veel mensen in en uit voor een dorp met slechts 200 inwoners.

Selfie van mam en ik nadat we de berg beklommen hadden, waar ruïne Cachtice op ligt.
Yes we did it! De berg beklommen voor het bezichtigen van ruïne Cachtice

Rond de middag zijn we toch maar eens in actie gekomen en gestart met de beklimming van de berg waar de ruïne bovenaan pronkte. 35 minuten steil omhoog en dan heb je ook wat! Een verrassend mooie ruïne waarvandaan je een mooi uitzicht hebt op de omgeving, op het dorp Visnove en ons hotelletje. Daarna zijn we via de andere kant van de berg naar onder gelopen, veel minder steil, wel wat langer, maar ook weer dwars door een prachtig bos. Terug in het hotel hadden we een ijsje, biertje en dutje verdiend. Voor het diner zijn we uitgeweken naar een dorpje 18 km verderop en dat was de rit meer dan waard! Wat hebben we gesmikkeld en gesmuld. Net nog even een kaartje gelegd, iets dat deze dag het vermelden waars is aangezien ik gewonnen heb 😂 Nu lekker slapen en morgen alweer naar huis en naar onze mannetjes.

Deze post heeft 2 reacties

1. Kind je schrijft op een vlotte vrolijke manier met voldoende info. Echt prettig om te lezen. Ga zo door. Liefs van een trotse moeder xxx.