Dag 1 vertrek naar de hoofdstad van Namibië, Windhoek, toch???

Zó! Hèhè! Het heeft even geduurd, maar Pieke en ik mogen ons eindelijk klaar gaan maken voor de avontuurlijke reis door Namibië 🦒 en Botswana 🐘. Pieke gaat nog even zijn voetbalteam aanmoedigen en ik rijd naar Geleen. Nog even gedag 👋 zeggen tegen oma en mijn ouders. We hebben alle tijd, want we hebben pas om 13:00 de trein naar Schiphol. En ook hier hebben we weer alle tijd, want de vlucht naar Londen vertrekt pas om 19:00. Daar moeten we overstappen op de vlucht naar Johannesburg die om 22:30 vertrekt en een laatste overstap op de vlucht naar Windhoek, die de volgende dag om 12:00 vertrekt. Tot zover de goede planning van onze reis….

Ik rijd vanaf oma naar pap en mam en krijg een sms om 10:15, van British Airways. Onze vlucht naar Londen is geannuleerd!!! 😱😱😱 Dat meen je toch niet? Geen enkele reden wordt genoemd en zoek het maar uit. Gelukkig heb ik (als enige onderdeel van de reis) de vliegtickets bij Face2Face Travel geboekt. Dus bel ik Desiree op en vertel haar het probleem. Zij gaat voor ons aan de slag. Een groot drama om British Airways te pakken te krijgen en je wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Desiree vertelt mij dat het het beste is om zo snel mogelijk naar Schiphol te gaan. Om zo de kans op een vervangende vlucht te vergroten. Want de vlucht vanaf Londen naar Johannesburg zal echt niet op ons wachten. Ik kus 💋 snel pap en mam gedag en maak mij uit de voeten. Pieke heeft al een taxi 🚖 gebeld en die brengt ons naar station Roermond.

Op het spoor zit alles mee en twee uurtjes later staan we op Schiphol, weliswaar met tickets voor een geannuleerde vlucht, maar goed. Hetgeen allemaal telefonisch allemaal onmogelijk blijkt te zijn, is aan de balie van British Airways ineens binnen twee minuten geregeld. We hebben een ticket naar Londen! Nog 1,5 uur hebben we de tijd om in te checken, bagage af te geven en door de beveiliging te komen. Drie uur eerder als gepland zijn we in Londen en hebben nu dus 6 uur die we om moeten zien te krijgen. Dit gaat ons goed af en om 22:30 vertrekken we naar Afrika. Eerst naar Zuid Afrika, waar we zullen overstappen op een vlucht naar Windhoek.

Dag 2 uiteindelijk aangekomen in ons hotel in Windhoek

De nachtvlucht van Londen naar Johannesburg verloopt lekker soepel. Niks te klagen over luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic 👌 Maarrrr, in Johannesburg zouden onze koffers vanzelf doorgaan naar Windhoek, aldus KLM. Alleen werd er in het vliegtuig gezegd dat we de koffers moesten ophalen en weer moesten inchecken 🧐 Eenmaal bij de bagageband aangekomen, nog maar een keer vragen. Ja de koffers moet je zelf ophalen. Dus wij wachten op de koffers, terwijl we onze volgende vlucht moesten halen.

Maar na een tijd wachten, nog altijd geen koffer. Bij de balie van British Airways gevraagd waar we onze koffers kunnen verwachten en die mevrouw verzekerd ons dat deze ‘vanzelf’ naar Johannesburg gaat. Oké, dus wij snel door, want we moeten nog inchecken en door de paspoort- en bagagecontole. Zegt die mevrouw bij het inchecken, jullie moeten zelf weten wie jullie geloven, maar jullie bagage gaat NIET door naar Windhoek, die ligt dadelijk op de bagageband 🤬 Verdorie wat een tegenstrijdigheden. Dus toch maar rap naar de bagageband, maar daar komen geen nieuwe koffers meer aan én er staat verder ook niemand meer. Op hoop van zegen pakken we de vlucht naar Windhoek. Ik heb er weinig vertrouwen in dat onze koffers nog gaan aankomen. Ook omdat we van Amsterdam naar Londen ook al een andere vlucht hadden dan gepland.

Om 14:00 landen we in Windhoek 🇳🇦🎉 hoera! Het land ziet er vanuit de lucht vooral oranje uit, met dwars erdoorheen een paar kaarsrechte strepen, waar je héél af en toe een autootje op kunt ontdekken. Huizen zijn al even zeldzaam. We lopen vanaf ons ✈️ naar de douane en naar de bagageband….

….staan onze koffers gewoon al te wachten op ons! Wat een mooie dag is dit 😄 Ook de man van de autohuur staat klaar voor ons. We rijden in 45 minuten naar Windhoek en zien al een aantal bavianen 🐒 en pumba’s 🐗 (wrattenzwijnen). Bij de autohuur staat ook onze grote bak met tent al klaar. Hier gaan we zeker twéé uur later pas de deur uit. Natuurlijk duurt de uitleg over de werking van de auto en tent lang, maar het ergste was dat onze pinpassen van de SNS en ASN niet meewerkte. En bedankt weer bank!! Waar betalen we elke maand ook weer voor? Maar uiteindelijk hebben we de auto betaald en rijden we naar ons hotel. De reis gaat beginnen, maar eerst wat fatsoenlijke eten en daarna direct gestrekt 💤💤💤

Dag 3 Onze eerste nacht op de camping

Om 08:00 gaat de wekker en wordt er op het balkon van onze hotelkamer een heerlijk en uitgebreid ontbijt verzorgd 😋 Daarna doen we flink wat boodschappen, gooien we de tank van de auto vol en gaan we op weg naar onze eerste campsite. Dat is ongeveer 3,5 uur rijden.

Door Windhoek rijden we nog over asfalt. De stad ziet er trouwens netjes uit, maar is niet heel erg groot (voor een hoofdstad dan). Direct na Windhoek houdt het asfalt op en rijden we over een gravelweg. Dat zal tijdens onze reis meer regel dan uitzondering worden, want veel asfalt ligt er hier niet. We zien geregeld wat bavianen 🐒 langs de weg op een steen zitten. Ook steken er drie pumba’s 🐗 vlak voor onze auto de weg over, rent er een jong kalf met onze auto mee en zien we twee struisvogels lopen. Ook zien we een dode zebra 🦓 ergens verstrengeld in een hek liggen 😢 Nou wat een beestenboel al op dag één door Namibië.

Buiten de beestenbende is het landschap ook erg bijzonder. Nergens dorpjes of landbouw, slechts hier en daar een huisje en af en toe een andere auto. Het meeste wat je ziet is puur natuur. We rijden over de spreetshoogtepas en hebben daar een fantastisch wijds uitzicht over het oranje gekleurde bergachtige land 🧡

Om 16:30 melden we ons bij Bullsport. Dit is een lodge, maar wij verblijven op de campsite 3 kilometer er vandaan. Bijna eenzaam en alleen op de wereld, want er staat nog één Duitse familie aan de andere kant van de ‘camping’. We hebben een eigen douche, toilet en spoelbak. Hier is de kraan van verwijderd, die krijgen we los mee, want tsja, die bavianen 🐒 weten blijkbaar ook heel goed hoe een kraan werkt.

Voor alles is een eerste keer, dus ook voor het ‘koken’ op de camping. We zijn wel ervaren kampeerders, maar op zo’n pitje hannesen vonden we teveel gedoe. Nu moeten we er toch aan geloven. We koken water…wat een eeuwigheid lijkt te duren. We maken de rijst klaar (wat ook lang duurt) en verwarmen een potje met saus en wat groentes. Alles mengen we onder elkaar en joh! Dit is best goed gelukt. Alleen wat is dat spul heet zeg 😝

Pieke maakt nog een kampvuurtje 🔥 en we drinken ons een biertje 🍻 onder de prachtige sterrenhemel ✨⭐️🌟💫

Dag 4; wandeling Olive trail en op naar Sesriem

Om 06:00 😱 gaat de wekker! Goedemorgen vakantie! Ach ja, uiteindelijk halen we makkelijk onze uren slaap, want om 21:30 lagen we al op een oor. Vandaag hebben we een flinke wandeling voor de boeg. De Olive trail is een wandeling van 10 kilometer, waar je 4 tot 4,5 uur over doet. Dit omdat er nogal een ‘klimmetje’ in zit en omdat de afdaling door een droge rivierbedding gaat vol met keien en rotsen.

Om 08:10 starten we de wandeling en tsjee, het is me een klim zeg! Eerst verlopen we ons nog, want we hoefden alleen maar de wit geverfde voetstappen te volgen. Die ineens wel erg lang niet meer te zien waren. We komen met behulp van de gps uiteindelijk weer op het pad terecht. De route is prachtig. Na de klim omhoog hebben we een geweldig uitzicht over de omgeving die alleen maar bestaat uit natuur en bergen. We zien nog vier ‘mountain’ zebra’s 🦓 en twee bokken. Verderop ligt er nog een zebrapoot en op het einde van de route een dode zebra. Ook moeten we nog een stukje overbruggen met behulp van een ketting aan de rotswand, toch ff spannend 😅 Even voor 12 uur zijn we weer terug bij de auto.

Hier maken we wat noodles klaar, rusten we uit en pakken we onze spullen om verder te rijden naar Sesriem. De route is weer erg mooi met veel gekleurde bergen van alle soorten en maten om ons heen. We zien nog twee gemsbokken langs de kant van de weg. De campsite is totaal anders als die van gister. We staan met een stuk of 10 andere in een grote cirkel met in het midden een zwembad met gras! eromheen. Dat zal wel elke avond flink gesproeid moeten worden. We hebben ons ‘eigen’ huisje met wc, douche, spoelbak en overkapping. Wat een luxe zeg! We koken weer wat en nu liggen we in onze tent, op onze auto. Het is 21:09 😱 Morgen om 06:00 gaat de wekker weer, want om 07:00 kunnen we binnen bij Sossusvlei.

Dag 5: bezoek aan sossusvlei en deadvlei

Vandaag bezoeken we de meest bezochte plek van Namibië, Sossusvlei. Google je op Namibië dan zijn het bijna allemaal plaatjes van dit gebied met enorme rode zandduinen die je ziet. De hoogste is 325 meter hoog en heet ‘Big Daddy’. Verder is er nog deadvlei, een witte kleivlakte met allemaal dode bomen erin. Voorheen kwam hier een rivier langs, of er kwam in ieder geval genoeg water om deze bomen te voorzien van water. Toen deze stroom ophield zijn de bomen dood gegaan. Maar omdat het hier zo droog en heet is, rotten ze niet weg en staan er nog altijd de stammen en takken.

Om 06:00 gaat de wekker en de zon ☀️ begint langzaam op te komen. Om 06:45 is hij op en om die tijd gaat de poort van het park open. Wij zijn er rond 07:00. Dan is het nog een uurtje rijden, over een geasfalteerde 🎉😃 weg. Dat is nog eens lekker na al die gravelwegen! Het landschap is weer prachtig en gaat langzaam over van bergen aan beide kanten van de weg naar rood/oranje zandduinen. Die zandduinen kan je beklimmen, maar na gister dacht ik dat we het vandaag maar even wat rustiger aan moesten doen.

Dus rijden we verder door, naar deadvlei (waar die dode bomen staan). Het laatste stuk is niet meer geasfalteerd en hier kan je overstappen op een 4×4 shuttle. Maar aangezien wij er zelf een hebben, besluiten we het er zelf op te wagen. Straks in Botswana moeten we ons ook door het dikke zand zien te redden. En zand ligt er ook inderdaad! Maar met onze auto in de low gear en Pieke achter het stuur, redden wij het tot onze eindbestemming 💪 We wandelen over het rode zand en komen na ongeveer een kilometer uit bij deadvlei. Super gaaf en onrealistisch om dit te zien. En wat een contrast tussen de helder blauwe lucht, de oranje duinen en de witte klei. De ‘vlei’ is helemaal omringd door duinen en we zien een hoop mensen er bovenop lopen….

…. goede voornemens voor vandaag niet behaald. Want zo’n duin willen wij natuurlijk ook beklimmen. Dus we starten met een relatief kleine duin. Eenmaal hijgend 🥵 en ploeterend boven aangekomen, rusten we even uit en genieten van het prachtige uitzicht over deadvlei aan de ene en nog veel meer duinen aan de andere kant. Eenmaal op adem en nadat we wat koud water hebben gedronken, willen we toch verder naar boven. De klim van de ‘Big Daddy’ is begonnen. Met een aantal tussenstops redden we het tot 325 meter hoog. Kapot natuurlijk 🥵maar wat een beloning om van het uitzicht hier te mogen genieten. Het is echt onwerkelijk mooi hier!

Na een tijdje besluiten we weer terug naar onder te gaan. Dit gaat niet over de rand van de duin, zoals we naar boven zijn geklommen, maar via de steile wand. Dit gaat super snel, vooral rennend, maar is toch nog een flinke afstand naar onder. Beneden aangekomen zijn we een waterfles kwijt. Die heeft de hobbelende weg naar onder niet gered. Gelukkig heeft een andere duinafdaler de fles zien liggen en meegenomen 👍 Het is nog een stuk teruglopen naar onze auto, maar weer een hele ervaring rijker.

We rijden terug naar Sesriem en lunchen daar in het restaurant van de camping en zetten onze tent op. Verder doen we het rustig aan en genieten van de Afrikaanse warmte 😅 Totdat de avond valt en het weer koud wordt. Gisterochtend was het namelijk maar 9 🥶 graden en ‘s middags 34 🥵 Morgen op weg naar Swakopmund.

Deze post heeft 12 reacties

1. WoW!!! Dit klinkt als een fantastisch avontuur. Geniet ervan, wij lezen graag mee vanuit Nederland!

1. Hey Kim, ja het is inderdaad een fantastisch avontuur! Wij genieten hier volle bak.

2. Bij dit reis avontuur ook al prachtige foto’s langs zien komen. Wat een natuur. Geniet verder en tot het volgende reisverslag.

1. Als het goed is staan er inmiddels alweer een paar verslagen online, maar met de beperkte WiFi weet ik dat niet zeker. Wij genieten nog even

3. Leuk leuk leuk. Jemaakt al van alles mee!

4. Wat een hoop al meegemaakt zeg klinkt echt fantastisch. Veel plezier jullie en geniet van jullie prachtige avonturen!

5. jongens jongens wat onwerkelijk allemaal. Maar ook geweldig.

1. Hallo Marjan, ja soms is het inderdaad onwerkelijk, vooral de hoeveelheid wild

6. Mooi dat alles goed is gegaan! Hoop gestress vlak van tevoren zo te lezen, maar als je dan eenmaal bent aangekomen ben je dat allang weer vergeten. Sossusvlei en deadvlei zijn inderdaad prachtig! Ben benieuwd naar jullie volgende verhaal!

1. Ja het vertrek was niet heel relaxt inderdaad, maar dat waren we snel weer vergeten. Nu is het alleen nog maar genieten van al het moois hier.