Amsterdam – Dakar challenge: 1 barrel, 3 vrienden en 7.000 kilometer puur avontuur

Een road challenge

Als er iets is wat je zeker op je bucketlist moet zetten dan is het wel een road challenge. De uitdagende, avontuurlijke en gezelligere variant van een roadtrip. Je hebt ze tegenwoordig in alle soorten en maten, want populair is het zeker. Je hebt bijvoorbeeld de carbagerun, een 5-daagse roadtrip in een barrel van maximaal €500,-  door Europa, waarbij je kan kiezen tussen een zomer-, winter- en brommereditie. Het doel is niet als eerste finishen, maar de meeste punten scoren met opdrachten die je elke dag krijgt. Creativiteit, gekkigheid, avontuur en lol maken staan voorop! Ook heb je de Arctic Challenge, waarbij er maar liefst 7.000 kilometer wordt afgelegd in slechts 8 dagen tijd! De trip gaat door Scandinavië met een personenauto waarvan je zelf denkt dat deze geschikt is voor de extreme weersomstandigheden. Met een barrel haal je het in ieder geval niet. En natuurlijk kent iedereen wel Parijs – Dakar, terwijl deze race niet eens meer van Parijs naar Dakar rijdt, maar wegens veiligheidsredenen een paar duizend kilometer verplaatst is van Zuid-Afrika naar Zuid-Amerika. Hartstikke leuk om te doen natuurlijk, maar slechts weggelegd voor de echte racemonsters onder ons met veel geld en een deskundig team om zich heen. Voor de gewone man (of vrouw natuurlijk) die op zoek is naar avontuur is er als alternatief de Amsterdam – Dakar challenge die wel echt naar Dakar in Senegal gaat!

Samenvatting van het avontuur
Samenvatting van het avontuur

Amsterdam – Dakar challenge

De Amsterdam – Dakar challenge is een roadtrip van 7.000 kilometer met een barrel van maximaal €500,-. Deze 19-daagse tocht gaat dwars door de woestijn van Marokko, Mauritanië en Senegal. Onderweg kom je prachtige natuur tegen, zoals je hieronder kunt zien.

De Draa vallei enzo
Linksboven: Meski oase in Marokko. Linksonder: Merzouga. Rechtsboven: Draa vallei in Marokko. Rechtsonder: Nabij Nouakchott in Mauritanië. 

Na aankomst in Dakar worden de auto’s geveild en dit geld gaat naar een goed doel. In 2011 hebben drie vrienden van mij de Amsterdam – Dakar challenge gereden en over dat avontuur vertel ik jullie graag meer.

Het verhaal van de Dakar Ridders

Er waren eens… drie goede vrienden die eens iets anders wilden dan de all-in vakantie naar Turkije of de kampeervakantie waarbij je met kaplaarzen door het ondergelopen grasveld op de camping richting toilet moet banjeren. Ze besloten zich ‘de Dakar Ridders’ te noemen en ze meldden zich in 2010 aan voor de Amsterdam – Dakar challenge die in november 2011 zou starten. Stap 1 was natuurlijk het vinden van een geschikt barrel, die maar maximaal €500,- mocht kosten. Een geschikte Mercedes Vito werd al snel gevonden. Een extra uitdaging lag in het feit dat er maar voor maximaal €250,- aan gesleuteld mocht worden. Dus werden er sponsoren gezocht voor materiaal, brandstof en natuurlijk voor het goede doel. En toen ineens was de grote dag daar, op naar Dakar!

Nog 7.000 kilometer te gaan

De rit van Amsterdam naar het uiterste zuiden van Spanje wordt in 2 dagen afgelegd. Eigenlijk is dit stuk nog een eitje, maar de twee voorbanden van de barrel waren al tot op de draad versleten. Dit kwam doordat, na een spoedreparatie vlak voor de start van de race, de banden niet waren uitgelijnd. En toen moest het echte avontuur nog beginnen. Na de overtocht naar Marokko wordt er nauwelijks meer over asfalt gereden. Tijdens de 1e dag van de offroad-trip is al van de vooraf uitgestippelde route afgeweken, omdat er een riviertje in de weg lag. Zoals je hieronder kunt zien waren er auto’s bij die het wel door de rivier hebben gered.

De 4x4 die wel door het riviertje heen komt
Een 4×4 die wel door het riviertje heen komt

Op naar de woestijn!

Maar eerst nog Marokkaanse bergen met besneeuwde toppen bij de Meski oase.

Besneeuwde bergtoppen in Marokko
Besneeuwde bergtoppen in Marokko

Vandaar uit gaat het richting Merzouga, een dorpje aan de rand van de Sahara. Woestijniger als dit gaat het niet worden! Geel-rode zandduinen, een strak blauwe hemel met een brandende zon en een aantal kamelen.

Woestijniger dan dit krijg je niet
Woestijniger dan dit krijg je niet
Geel-rode zandduinen
Geel-rode zandduinen

Prachtige plaatjes natuurlijk, maar ook een grote uitdaging om hier met je barrel doorheen te rijden. De eerste keer de auto uitgraven is een feit, maar wat wil je met een bus die inclusief bagage en reserve onderdelen bijna twee ton weegt. Vanuit het woestijnlandschap gaat het verder door de Draa vallei, een prachtig stukje Marokko dat je zeker gezien moet hebben! De rivier de Draa is de langste van Marokko en stroomt richting de zee, maar vaak wordt deze niet eens gehaald, omdat de rivier door de warmte droogvalt. De vallei volgend kom je in Ouarzazate uit, het hollywood van Marokko.

6
De prachtige Draa vallei

Via onder andere Tan-tan werd de reis voortgezet, overigens wel met een kort oponthoud. Niet volledig stilstaan bij ‘het stopbord’ in Tan-tan kost je de nodige Dirham. De politie staat daar de toeristen op te wachten en bijna niemand komt hier langs zonder bekeuring. Een beetje lichter en na een korte stop 😉 vervolgden de Dakar ridders hun tocht. Ze rijden verder naar een strand, Tan-tan plage, waarover de meningen nogal uiteen lopen. De Lonely Planet vindt het een aanrader, terwijl de drie Dakar ridders het niet zo heel bijzonder vonden. Nadat ze hier een rustdag hebben gehad en de banden van de barrel eindelijk goed zijn uitgelijnd wordt de reis voortgezet richting Mauritanië.

Het beruchte stopbord in ...
Het beruchte stopbord in Tan-tan

Mauritanië

Bij de grensovergang van Marokko naar Mauritanië kwamen alle teams bij elkaar, want door Mauritanië mocht in verband met de veiligheid alleen onder escorte gereden worden. Het wachten bij de douane duurt heel erg lang en als je Marokko uit bent, wilt nog niet zeggen dat je al in Mauritanië bent. Tussen deze landen ligt een stuk niemandsland, een grote bende dus, niet geasfalteerd en vooral lang wachten op de douaniers van Mauritanië. Tussen de een na grootste stad van het land Nouadhibou en de hoofdstad Nouakchott ligt het nationale park Banc d’Arguin. Dit ligt langs de kust, dus er werden ook stukken over het strand en door de branding gereden.

Half over het strand en half door de zee
Half over het strand en half door de zee

Het nationaal park staat vooral bekend omdat het rijk is aan vele vogelsoorten. Verder vind je er veel zand, zand en nog meer zand. Dus ook hier moest het barrel weer een aantal keren worden uitgegraven. Tijdens de rit door dit park werd vaak overnacht in bedoeïenententen. Vanaf Nouakchott gaat de reis verder naar Senegal, de eindstreep komt in zicht!

Senegal en de finish in Dakar

Ook bij de grensovergang van Mauritanië naar Senegal wordt weer een hoop geduld verlangd. Een uurtje of vier ben je er wel zoet mee. Eenmaal aangekomen in Senegal wordt er gevierd dat het land van de eindbestemming is bereikt. Het feestje gaat door tot in de kleine uurtjes. De drie heren overnachten bij de Zebrabar, een mooi resort aan het water waar je kunt kamperen, maar ook in een bungalow kunt overnachten.

De finish in Dakar!
De finish in Dakar!

De dag erna is alweer de 19e en tevens laatste dag van de officiële challenge, want dan rijden ze door tot de finish in Dakar. Ook hier moet natuurlijk ene op gedronken worden, want het eindpunt is bereikt. Er wordt overnacht op Camp Lac Rose, benoemd naar het roze meer dat 25 kilometer van Dakar vandaan ligt en zeker een bezoekje waard is. De dag na de finish wordt een bezoek gebracht aan het slaveneiland Gorée. Dit eiland werd in de 17e eeuw onder andere door de Nederlanders gebruikt als basis voor de slavenhandel. Dit culturele erfgoed dat op de Unesco werelderfgoedlijst staat mag je zeker niet overslaan als je in Senegal bent.

Het slaveneiland Goree
Het slaveneiland Goree

Goede doelen en veiling van het barrel

Na de finish in Dakar zijn de drie Dakar ridders doorgereden naar de locaties van de goede doelen in Gambia. Ook hier moet er weer lange tijd gewacht worden bij de grensovergang. De eerste plaats die bezocht werd is Misiranding. Hier is een school gebouwd van het ingezamelde geld van meerdere deelnemende teams van de Amsterdam – Dakar challenge. De dag erna werd in Banjul, de hoofdstad van Gambia, het barrel geveild. Deze leverde maar liefst 105.000 Gambiaanse Dalasi op, het pronkstuk van de veiling! Dit geld is naar de stichting ‘Nice to be Nice’ en ‘Laat Gambia leren’ gegaan.

De hoogtepunten van 23 dagen avontuur

– De prachtige uitzichten en de mooie natuur onderweg, vooral de Draa vallei in Marokko en het Banc d’Arguin nationaal park in Mauritanië.

– Een versterkte band met je oude vrienden en het sluiten van nieuwe vriendschappen.

– Barbecueën op het strand onder de sterrenhemel met de andere teams.

Comments

    1. Post
      Author
  1. Pingback: Reisroute voor 3 weken Griekenland – Sour on Tour

  2. Pingback: Praia da Ursa; het mooiste strand van Portugal – Sour on Tour

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *